Bliv godkendt som nyt tilbud

Personer eller selskaber, der ønsker at etablere et socialt tilbud, skal godkendes af Socialtilsyn Hovedstaden, inden tilbuddet kan åbne. På denne side kan I finde information  om, hvordan man bliver godkendt som socialt tilbud, og hvordan Socialtilsynet vurderer kvaliteten af tilbuddet i forbindelse med godkendelsesforløbet

Socialtilsyn Hovedstaden har ansvaret for at godkende og føre tilsyn med sociale tilbud beliggende i kommunerne i Region Hovedstaden og Holbæk kommune. Det drejer sig om sociale tilbud organiseret efter én eller flere af følgende lovparagraffer: 

  • Døgntilbud efter § 66, nr. 5 og 6 (Børn/unge)
  • Botilbud efter §§ 107 og 108 (Voksne)
  • Krisecentre efter § 109
  • Forsorgshjem efter § 110
  • Stofmisbrugsbehandlingstilbud efter § 101 og 101a
  • Botilbudslignende tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 i lov om social service.
  • Alkoholbehandlingstilbud efter Sundhedslovens §§ 141

Socialtilsyn Hovedstaden har lavet en pjece, hvor I kan finde information om dét at blive godkendt som nyt social tilbud. Her kan I blandt andet læse mere om:

  • hvad det kræver at blive godkendt som socialt tilbud, og
  • hvilke overvejelser I skal gøre jer, inden I ansøger om at blive godkendt

Pjecen indeholder desuden en skitse over selve godkendelsesforløbet og en tjekliste, før I ansøger. Socialtilsyn Hovedstaden anbefaler, at I læser pjecen igennem, inden I ansøger. Pjecen kan findes i boksen til højre.

Sådan ansøger I

Ønsker I at blive godkendt som  nyt socialt tilbud, skal I udfylde et ansøgningsskema sammen med et budgetskema fra Tilbudsportalen. Tilbud, der søger om godkendelse, skal som grundlag for godkendelsen udarbejde et budget, som skal godkendes af socialtilsynet forud for godkendelsen som nyt socialt tilbud.

I boksen til højre kan I downloade ansøgningsskemaet og finde et link til budgetskemaet fra Tilbudsportalen. Ansøgningsskema og budgetskema skal sendes samlet til Socialtilsyn Hovedstaden, som herefter vil behandle jeres ansøgning. I har mulighed for at sende via en sikker forbindelse. Læs mere om hvordan dette gøres under Kontakt.

Når Socialtilsyn Hovedstaden har modtaget jeres ansøgning, bliver I inviteret til et indledende informationsmøde. Her bliver I introduceret til godkendelsesforløbet. Vi vil desuden blandt andet drøfte tilbuddets målgruppe og metoder, de faglige kompetencer i tilbuddet samt tilbuddets ledelse.

Efter informationsmødet vil I blive opkrævet en takst for nygodkendelse. Taksten for godkendelsen vil blive opkrævet uanset, om processen munder ud i godkendelse eller afslag. I kan finde taksten for nygodkendelse her.

Befinder tilbuddet sig i Frederiksberg Kommune, skal I sende jeres ansøgning til Socialtilsyn Syd. Det skyldes, at Frederiksberg Kommune, som drifter Socialtilsyn Hovedstaden, ikke må føre tilsyn med sig selv eller godkende nye tilbud i egen kommune.

Hvis der er tale om en ansøgning om underafdelinger, nye ydelser eller andre ændringer i eksisterende og allerede godkendte tilbud, skal du kontakte den tilsynskonsulent, der tager sig af det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet. Hvis du ikke ved hvem den ansvarlige tilsynskonsulent er, kan du kontakte Socialtilsyn Hovedstadens hovednummer.

Sagsbehandlingstid

Socialtilsyn Hovedstaden har en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på nygodkendelser af tilbud på ca. 3 måneder, såfremt sagen er fuldt oplyst. Sagsbehandlingstiden kan dog variere fra sag til sag afhængig af de konkrete forhold i en ansøgning. Sagsbehandlingstiden opgøres fra det tidspunkt, hvor Socialtilsyn Hovedstaden modtager jeres ansøgning. Hvis der undervejs i behandlingen af en sag om nygodkendelse af et tilbud sker væsentlige ændringer i den ansøgning, en ansøger har indsendt og betalt for behandlingen af, forbeholder Socialtilsyn Hovedstaden sig ret til at afslutte den eksisterende sag og i den forbindelse bede ansøger om at ansøge på ny. En væsentlig ændring af en nyansøgning kan være, hvis der ønskes en helt ny målgruppe for tilbuddet, nye fysiske rammer, der kræver nyt besøg for besigtigelse, eller i det hele taget ændringer, der kræver, at store dele af ansøgningsprocessen skal gå om pga. den væsentlige ændring i indholdet i det tilbud, der ønskes nygodkendt.

Såfremt der undervejs i sagsbehandlingen opstår situationer, hvor processen går i stå, evt. fordi der er forsinkelser af byggeri, udfordringer med lånoptagelser eller andre forhold hos ansøger og tilbud, der trækker sagen i langdrag, forbeholder Socialtilsyn Hovedstaden sig ligeledes ret til at sætte sagsbehandlingen i bero og herefter genoptage sagen, når eventuel ventetid er overstået. I den situation skal der ikke betales takst igen. Meget lange forsinkelser kan dog i yderste konsekvens betyde, at Socialtilsyn Hovedstaden ikke kan behandle sagen og må give afslag med henvisning til, at sagen ikke kan oplyses godt nok med henblik på en vurdering af tilbuddets forventede generelle kvalitet. Som ansøger vil man i denne situation kunne ansøge igen, hvis sagen på et senere tidspunkt kan oplyses fuldt ud og dermed behandles færdig.