Ofte stillede spørgsmål

Socialtilsynet får mange spørgsmål ind fra både tilbud, plejefamilier og andre myndigheder.

Spørgsmål fra Tilbud:

1. Bliver hele tilsynsrapporten vist på Tilbudsportalen?
Efter høringsperioden er overstået, bliver tilsynsrapporten i en begrænset version offentliggjort på Tilbudsportalen. Det er kun den samlede vurdering og temavurderingerne som er offentlige

2. Kan man se tidligere tilsynsrapporter vist på Tilbudsportalen?
Man kan se den nuværende samt op til to forrige rapporter fra socialtilsynet. Rapporter fra tidligere tilsynsmyndigheder er ikke synlige på Tilbudsportalen.

3. Vi har flere målgrupper, hvordan angiver vi det på Tilbudsportalen?
Hver målgruppe skal oprettes hver for sig. Hvis du kun opretter én målgruppe, hvor du krydser af i flere kategorier, angiver du at beboere skal passe i samtlige kategorier samtidigt. Når du skal vælge en kategori, skal det forstås som en primær indskrivningsgrund.

4. Vi har udfyldt en masse oplysninger om vores tilbud på Tilbudsportalen, men det fremgår ikke, når vi søger os frem?
Det er ikke nok at opdatere jeres felter på Tilbudsportalen, I skal også "indsende" oplysningerne til socialtilsynet. Det gør I på det sidste faneblad, hvor I nederst kan vælge "Godkend og indsend". Så bliver alle opdaterede oplysninger sendt til os, og vi modtager automatisk en advis om, at I har sendt nye oplysninger. Socialtilsynet er ansvarlig for, at alle oplysninger på Tilbudsportalen er korrekte og retvisende, og derfor skal vi godkende dem, inden de bliver synlige på Tilbudsportalen.

 

Spørgsmål fra plejefamilier

1. Ved regodkendelse: Skal vi udfylde hele ansøgningsskemaet, når vi næsten lige har leveret de samme oplysninger til den kommune vi hører til?
Ja, hele ansøgningsskemaet skal udfyldes. Det skyldes, at Socialtilsyn Hovedstaden skal sikre at alle plejefamilierne har den fornødne kvalitet, og derfor skal alle eksisterende plejefamilier regodkendes og levere de samme oplysninger.

2. Hvor finder vi ansøgningsskemaet henne?
Vi har samlet alt information om ansøgningsprocessen, inklusiv ansøgningsskema (klik her).

3. Vi har problemer med at sende skemaet, kan vi sende det pr. post?
Ja, det kan I godt. I kan sende det til Socialtilsynets postadresse, som I finder på vores kontaktside (klik her).
I kan også vælge at sende det sikkert via borger.dk og med jeres NemID.

4. Hvad er "Tilbudsportalen"?
Fra 1. januar 2014 skal alle plejefamilier registreres på Tilbudsportalen. Plejefamilier har ikke tidligere været registreret her, men fra 1. januar 2014 må kommunerne kun benytte plejefamilier, der er registreret på Tilbudsportalen. Tilbudsportalen administreres af Socialstyrelsen. Læs mere på Tilbudsportalens hjemmeside

5. Hvilke oplysninger om os bliver offentligjort på Tilbudsportalen?
Personfølsomme oplysninger om plejefamilier bliver ikke offentliggjort på Tilbudsportalen. Når kommunerne søger på plejefamilier, kan de identificere jer via et ID-nummer. Sagsbehandlere med særligt login kan se jeres kontaktoplysninger.

6. Hvordan ændrer vi, at der står på Tilbudsportalen, at vi har ledige pladser?
Socialtilsynet opdaterer jeres oplysninger på Tilbudsportalen. Hvis de ikke er korrekte, kontakter I os.