Gå til hovedindhold

Lovpligtige tilkøbsydelser

Her kan du læse om Socialtilsyn Hovedstadens lovpligtige tilkøbsydelser for kommuner, som er beliggenhedskommune for behandlings- og specialundervisningstilbud

Indhold

    Kommuner, som er beliggenhedskommune for et eller flere behandlings- og specialundervisningstilbud, er forpligtede til at tilkøbe fagligt tilsyn med støttende indsatser i behandlings- og specialundervisningstilbuddene. Kommunerne har mulighed for også at tilkøbe supplerende tilkøbsydelser, herunder økonomisk tilsyn.

    Der er fem socialtilsyn i Danmark, som tilsammen varetager tilsynet med alle landets behandlings- og specialundervisningstilbud. To forhold har betydning for, om det er Socialtilsyn Hovedstaden, der skal føre tilsyn med et behandlings- og specialundervisningstilbud:

    1. Tilbuddets beliggenhed. Hvis tilbuddet er beliggende i en af kommunerne i Region Hovedstaden eller i Holbæk kommune, skal Socialtilsyn Hovedstaden føre tilsyn med tilbuddet. For tilbud, som er beliggende i Frederiksberg Kommune, er det dog Socialtilsyn Syd, som skal varetaget tilsynet. Det skyldes, at Frederiksberg Kommune, som drifter Socialtilsyn Hovedstaden, ikke må føre tilsyn med tilbud i egen kommune.
    2. Tilbuddets ejerforhold. Hvis tilbuddet indgår i en koncern eller en koncernlignende konstruktion med hovedadresse i Region Sjælland eller Region Hovedstaden, skal Socialtilsyn Hovedstaden føre tilsyn med tilbuddet.

    De socialfaglige tilsynsopgaver varetages af tilsynskonsulenter fra Socialtilsyn Hovedstadens tilkøbsteam. Tilkøbsteamet er bemandet af tilsynskonsulenter med flere års erfaring med tilsynsarbejde og med særlig viden om de konkrete tilbuds målgrupper og metoder.

    De økonomifaglige tilsynsopgaver varetages af Socialtilsyn Hovedstadens økonomiteam, som er bemandet af økonomikonsulenter med flere års erfaring med at føre økonomisk tilsyn med sociale tilbuds driftsøkonomi.

    Du kan finde yderligere oplysninger om Socialtilsyn Hovedstadens tilsyn med behandlings- og specialundervisningstilbud nedenfor.

    Kommunerne er forpligtede til at tilkøbe socialfagligt tilsyn med støttende indsatser i behandlings- og specialundervisningstilbud efter barnets lov § 32. Jf. § 12, stk. 2 i lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge er alle kommuner, hvor et behandlings- og specialundervisningstilbud er beliggende, forpligtede til at tilkøbe denne ydelse fra socialtilsynene.

    Tilsynets indhold og omfang

    Socialtilsyn Hovedstadens socialfaglige tilsyn omfatter som udgangspunkt fire aktiviteter:

    • Et anmeldt fysisk tilsynsbesøg i tilbuddet
    • Indhentning af relevant materiale til brug for vurderingen af tilbuddets kvalitet
    • En kvalitetsvurdering af tilbuddet, som omfatter de lovpligtige temaer, kvalitetskriterier og indikatorer, som er beskrevet i kommunens kvalitetsaftale med tilbuddet, samt skriftlig afrapportering heraf
    • Løbende dialog med kommunen og evt. tilbuddet om andre relevante oplysninger

    Derudover omfatter kontrakter om tilkøb af socialfagligt tilsyn som udgangspunkt et årligt samarbejdsmøde af ca. en times varighed mellem Socialtilsyn Hovedstaden og den pågældende kommune med henblik på evaluering af de afviklede tilsyn. Møderne vil som hovedregel være virtuelle.

    Vi gør opmærksom på, at tilsynet alene omfatter en vurdering og beskrivelse af tilbuddets kvalitet. Det er beliggenhedskommunen, der har myndighedsansvar for tilbuddet og derfor skal drage de nødvendige konsekvenser af socialtilsynets vurdering.

    Socialtilsyn Hovedstaden tilbyder kommuner, som har indgået aftale med os om tilkøb af lovpligtigt tilsyn, mulighed for at tilkøbe supplerende ydelser. Som kommune kan I frit vælge, om I ønsker at tilkøbe supplerende ydelser. 

    Socialtilsyn Hovedstaden tilbyder følgende tre supplerende tilkøbsydelser:

     

    Økonomisk tilsyn 

    Kommunerne kan tilkøbe økonomisk tilsyn med behandlings- og specialundervisningstilbuddenes driftsøkonomi. Dette gælder dog kun private tilbud, som ikke har en driftsaftale med en kommune/regionen. 

    Det økonomiske tilsyn består som udgangspunkt af tre aktiviteter:

    • Indhentning af relevante data (tilbuddets budget og årsregnskab)
    • Vurdering af tilbuddets driftsøkonomi og efterfølgende afrapportering
    • Løbende dialog med tilbuddet om relevante oplysninger

    Tilsynet alene omfatter en vurdering og beskrivelse af tilbuddets driftsøkonomi. Det er beliggenhedskommunen, der har myndighedsansvar for tilbuddet og derfor skal drage de nødvendige konsekvenser af socialtilsynets vurdering.

    Supplerende socialfagligt tilsyn

    Kommunerne kan tilkøbe tre socialfaglige ydelser, som kan supplere det lovpligtige tilsyn med behandlings-. og specialundervisningstilbud:

    • Samtilsyn med beliggenhedskommunen
    • Særligt fokus i tilsynet
    • Tilsyn afledt af særlig hændelse/bekymring.

    Tilsynets indhold og omfang fastlægges i alle tre tilfælde i dialog med kommunen.

    Deltagelse i møder, sparring og rådgivning

    Kommunerne kan tilkøbe socialtilsynets deltagelse i møder, sparring og rådgivning vedrørende behandlings- og specialundervisningstilbud. Socialtilsynets deltagelse i møder, sparring og rådgivning kan eksempelvis være relevant i forbindelse med afgørelser om sanktioner.