Socialtilsynets whistleblower-ordning
Hvis du oplever bekymrende forhold i et tilbud eller en plejefamilie som borger, pårørende, medarbejder eller andet, kan du kontakte Socialtilsyn Hovedstadens whistleblower-ordning via vores hjemmeside eller ved ringe til os
)
Socialtilsynets whistleblowerordning
Socialtilsynet har en whistleblower-ordning, som du kan henvende dig til, hvis du har oplysninger om bekymrende forhold og/eller lav kvalitet i en plejefamilie eller et socialt tilbud. Ordningen skal sikre, at socialtilsynet får oplysninger om det, hvis børn, unge eller voksne i et tilbud eller en plejefamilie ikke får den hjælp, de har behov for. Alle kan henvende sig til socialtilsynet. Det gælder uanset, om du selv bor/tager ophold i et socialt tilbud eller en plejefamilie, eller om du er pårørende, medarbejder, leder, nabo eller noget andet.
Socialtilsynets opgave er at føre tilsyn med den socialfaglige og økonomiske kvalitet i tilbud og plejefamilier. Socialtilsynet bruger alle de whistleblowhenvendelser, vi modtager, i vores tilsynsarbejde. Det gælder uanset, om du ønsker at være anonym eller ej.
Når du har lavet et whistleblow til socialtilsynet, får du ikke en tilbagemelding på, hvordan vi er gået videre med dine oplysninger i tilsynsarbejdet.
Du skal bruge links i boksen til højre til at indgive dit whistleblow.
Socialtilsynet fører ikke et personrettet tilsyn med de enkelte børn, unge og voksne. Hvis du har klager over sagsbehandling, det personrettede tilsyn eller afgørelser fra kommunen, skal du rette henvendelse til den konkrete kommune.
Hvis du har bekymringer om arbejdsmiljø, kan du kontakte Arbejdstilsynet.
Hvis du har bekymringer vedr. medicinhåndtering eller andet sundhedsfagligt, kan du kontakte Styrelsen for Patientsikkerhed.
Hvis du har oplysninger om strafbare forhold, skal du kontakte politiet.
Hvis du ringer til os, vil vi først bede dig om at oplyse navnet på det tilbud eller den plejefamilie, du henvender dig om. Vi vil også bede om adressen.
Når du henvender dig til os, er det vigtigt, at du er konkret i din beskrivelse af, hvorfor du er bekymret eller mener, at kvaliteten er for lav. Det kan du f.eks. være ved at give eksempler på konkrete episoder eller ved at beskrive, hvornår episoderne et sket.
Når du taler med os, vil vi vejlede dig om dine muligheder for at være anonym og dine muligheder for at stå åbent frem med dine oplysninger.
Din henvendelse er altid anonym, med mindre du selv vælger, at du ikke vil være anonym
Anonym
Anonymiteten betyder, at socialtilsynet ikke må fortælle tilbuddet, plejefamilien eller andre om, hvem du er, og hvad du har fortalt socialtilsynet om. . Det betyder altså, at socialtilsynet behandler dine oplysninger med fortrolighed.
Undtagelse vedr. anonymitet. Hvis din henvendelse vedrører en anden myndigheds kompetenceområde, kan socialtilsynet uden dit samtykke videregive din henvendelses indhold. Det kan f.eks. være politiet, Arbejdstilsynet eller Styrelsen for Patientsikkerhed. I de tilfælde videregiver vi ikke oplysninger, der kan afsløre din identitet.
Du kan også selv vælge, at socialtilsynet må vide, hvem du er, og du kan vælge at give os dit navn og kontaktoplysninger. På den måde har vi mulighed for at kontakte dig, hvis vi har spørgsmål til din henvendelse. Det gør vi f.eks., hvis vi har brug for din viden til at undersøge tilbuddet eller plejefamilien nærmere. Hvis du vælger dét, må vi stadig ikke videregive oplysninger om dig eller henvendelsens indhold til tilbuddet eller plejefamilien.
Samtykke til opgivelse af anonymitet
Du kan vælge at stå åbent frem med din bekymring og evt. dit navn, så socialtilsynet kan gå direkte videre med dine oplysninger i dialogen med tilbuddet eller plejefamilien.
Hvis du vælger at stå åbent frem, skal du vide, at alle kan få indsigt i din henvendelse. Det gælder både tilbuddet/plejefamilien og den øvrige offentlighed i forbindelse med aktindsigt.
Du har altid mulighed for at rette henvendelse til socialtilsynet, hvis du er stået åbent frem og bagefter ønsker at være anonym. I sådanne tilfælde vil vi fra da af behandle din henvendelse anonymt. Hvis vi allerede har informeret tilbuddet, plejefamilien eller andre om din henvendelse, er det ikke muligt at trække det tilbage.
Du kan kontakte os via telefon eller elektronisk via en webformular.
Hvis du ønsker at kontakte os via telefon, skal du ringe på dette nummer: 38 21 37 70
Telefonens åbningstider er:
- Mandag til torsdag kl. 9.00-15.00
- Fredag kl. 09.00-12.00
Telefonen er lukket på almindelige helligdage og grundlovsdag samt mellem jul og nytår.
Når du ringer til os på ovennævnte nummer, vil du komme i kontakt med en medarbejder, der tager imod dine oplysninger, og som vil spørge dig, om du ønsker at være anonym over for det tilbud eller den plejefamilie, din henvendelse vedrører.
Kontakter du os elektronisk via hjemmesiden, kan du gøre det på alle tidspunkter af døgnet. Inden du skriver til os, skal du have tænkt over, om du ønsker at være anonym, eller om du gerne vil have, at socialtilsynet lægger din henvendelse åbent frem for tilbuddet eller plejefamilien.
I boksen til højre kan du indgive et whistleblow elektronisk.
I Danmark har vi fem forskellige socialtilsyn, der blandt andet fører tilsyn med hver sit geografiske område.
Det er vigtigt, at du får fat i dét socialtilsyn, der fører tilsyn med det tilbud eller den plejefamilie, som du har bekymrende oplysninger om.
Du kan finde kontaktoplysninger på de andre socialtilsyns whistleblower-ordninger ved at bruge de fire links nedenfor:
Socialtilsyn Nord
Socialtilsyn Midt
Socialtilsyn Syd
Socialtilsyn Øst