Whistleblower

Hvis du oplever bekymrende forhold i et tilbud eller en plejefamilie som borger, pårørende, medarbejder eller andet , kan du kontakte Socialtilsyn Hovedstadens whistleblower-ordninger.

Indhold

    Whistleblower-ordningen

    Socialtilsynet har en whistleblower-ordning, som du kan henvende dig til, hvis du har oplysninger om bekymrende forhold i en plejefamilie eller et socialt tilbud. Du kan både henvende dig, hvis du er beboer, medarbejder, pårørende eller noget helt fjerde.

    Når du henvender dig, er det vigtigt, at du beskriver alle faktiske forhold. Det gælder også de forhold, du ikke umiddelbart anser for meget vigtige. For at vi kan arbejde videre med henvendelsen, er det vigtigt, at du kan oplyse, hvilket botilbud eller plejefamilie bekymringen omhandler, samt at du kan oplyse os om adressen.

    Socialtilsynet behandler altid din henvendelser, og dine oplysninger indgår som information om tilbuddet eller plejefamilien, men du får ikke et svar eller en tilbagemelding fra socialtilsynet om, hvilke tilsynsmæssige skridt, din henvendelse fører til.

    Whistleblower-ordningen kan ikke benyttes til klager over den kommunale sagsbehandling, da denne type henvendelser ligger uden for Socialtilsyn Hovedstadens kompetenceområde. Klager over den kommunale sagsbehandling, skal i stedet rettes til den relevante kommune.

    Kontaktoplysninger på whistleblower-ordningen i Socialtilsyn Hovedstaden

    Du kan kontakte os om bekymrende forhold både telefonisk og elektronisk.

    Kontakter du os telefonisk, skal det ske på dette nummer: 38 21 37 70

    Telefonens åbningstider er:

    • Mandag til torsdag kl. 9.00-15.00
    • Fredag kl. 09.00-12.00

    Telefonen er lukket på almindelige helligdage og grundlovsdag samt mellem jul og nytår. 

    Når du ringer til os på ovennævnte nummer, vil du komme i kontakt med en medarbejder, der tager imod dine oplysninger, og som vil spørge dig, om du ønsker at være anonym i forhold til det tilbud eller den plejefamilie, som din henvendelse vedrører.

    Kontakter du os elektronisk, kan du gøre det på alle tidspunkter af døgnet. Det er vigtigt, at du forinden gør dig klart, om du ønsker at være fuldstændig anonym (også over for socialtilsynet), eller om du fravælger at være anonym, se nærmere nedenfor om anonymitet.

    Fravælger du at være anonym, eller hvis socialtilsynet godt må kende din identitet, skal du udfylde webformularen på følgende link: https://selvbetjening.egki.dk/1284/SG920_000

    Bemærk, at du vil blive bedt om at logge ind med MitID.

    Ønsker du fuld anonymitet, skal du udfylde webformularen på følgende link: https://selvbetjening.egki.dk/1284/SG921_000

    Din henvendelse er altid anonym, med mindre du selv oplyser, at du ikke ønsker det. Anonymiteten betyder, at socialtilsynet ikke må fortælle tilbuddet eller andre, hvem du er, at du har henvendt dig om bekymrende forhold, hvilke tilbud det drejer sig om, eller hvad din bekymring vedrører. Vi gør opmærksom på, at selvom du vælger at være anonym, kan socialtilsynet uden dit samtykke videregive henvendelsens indhold til en anden offentlig myndighed. Det gælder, hvis vi vurderer, at indholdet er relevant og nødvendigt for den anden myndigheds opgavevaretagelse. Vi videregiver ikke oplysninger om, hvem du er.

    Du kan også vælge, at socialtilsynet må vide, hvem du er, så vi kan kontakte dig direkte med eventuelle opklarende spørgsmål for at kunne komme videre med undersøgelsen. Vi må stadig ikke videregive oplysninger om dig eller om henvendelsen indhold, eller om at vi har modtaget en henvendelse.

    Du kan også vælge at samtykke til, at socialtilsynet over for tilbuddet, plejefamilien eller andre oplyser, at der er modtaget en henvendelse vedrørende bekymrende forhold. Hvis du vælger den sidste mulighed, og du helt eller delvist frasiger dig din anonymitet, kan socialtilsynet bruge oplysningerne i en dialog med tilbuddet eller plejefamilien.

    Du har altid mulighed for at tilbagekalde din tilladelse. Dette gælder dog alene oplysninger, som ikke allerede er videregivet til tilbuddet eller andre.

    Det er vigtigt, at du får fat i dét socialtilsyn, der fører tilsyn med det tilbud eller den plejefamilie, forening eller virksomhed, som du har bekymrende oplysninger om.

    Hvis du er i tvivl om hvilket socialtilsyn, der er den rette tilsynsmyndighed, kan du kigge i oversigten over kommunerne i hvert socialtilsyn i dokumenter.

    Du kan finde kontaktoplysninger på de andre socialtilsyns whistleblower-ordninger via linksene herunder:

    Socialtilsyn Nord 
    Socialtilsyn Midt
    Socialtilsyn Syd
    Socialtilsyn Øst