Gå til hovedindhold

Tilsyn med tilbuddenes økonomi

Læs om tilsynet med sociale tilbuds økonomi. Find information om indholdet i det økonomiske tilsyn og om kravene til tilbuddenes indberetning.

Indhold

    Socialtilsynet fører tilsyn med sociale tilbuds driftsøkonomi. Formålet med det økonomiske tilsyn er helt overordnet at sikre, at landets sociale tilbud drives økonomisk forsvarligt og i overensstemmelse med lovgivningen. Det økonomiske tilsyn skal sikre, at midlerne anvendes korrekt og til gavn for de borgere, der modtager støtte i tilbuddene.

    Tilsynet med tilbuddenes økonomi sker som led i tilbuddenes godkendelse og i forbindelse med det løbende driftsorienterede tilsyn. Det er en betingelse for det enkelte tilbuds godkendelse og for opretholdelse af godkendelsen, at tilbuddet efter en samlet vurdering har den fornødne økonomiske kvalitet.

    Socialtilsynet vurderer sociale tilbuds økonomiske kvalitet med afsæt i følgende tre kriterier:

    • Om tilbuddet er økonomisk bæredygtigt
    • Om tilbuddets økonomi giver mulighed for den fornødne kvalitet i tilbuddet i forhold til prisen og tilbuddets målgruppe
    • Om der er gennemsigtighed i tilbuddets økonomi.

    I forbindelse med det økonomiske tilsyn sammenholder socialtilsynet tilbuddets økonomiske forhold med den socialfaglige vurdering af tilbuddets kvalitet. Det gør vi for at vurdere, om der er sammenhæng imellem tilbuddets pris og kvalitet. Hvis vi vurderer, at tilbuddet er uforholdsmæssigt dyrt, skriver vi det i den del af tilsynsrapporten, som offentliggøres på Tilbudsportalen.

    Faser i det økonomiske tilsyn

    Socialtilsynets økonomiske tilsyn med sociale tilbud er inddelt i tre faser:

    • Godkendelse af tilbuddenes budgetter i perioden 1. oktober til 31. marts.
    • Gennemgang og kontrol af tilbuddenes årsrapporter og nøgletal i perioden 1. maj til 1. oktober.
    • Løbende driftsorienteret tilsyn med tilbuddenes økonomiske kvalitet. Dette foregår hele året og sideløbende med det socialfaglige tilsyn.

    Tilbuddenes ansvar

    Socialtilsynet baserer vurderingen af de sociale tilbuds økonomiske kvalitet på oplysninger fra tilbuddene. Tilbuddene er derfor forpligtede til af egen drift at indberette oplysninger til brug for socialtilsynets økonomiske tilsyn.

    Tilbuddene skal som minimum indberette følgende fire oplysninger til socialtilsynet:

    • Årsbudget (inklusive koncernnote for tilbud, som indgår i en koncern eller en koncernlignende konstruktion)
    • Årsrapport med nøgletal
    • Årsregnskab og revisionspåtegning (private tilbud)
    • Den kommunale eller regionale revisionsberetning (offentlige tilbud)

    Hvis socialtilsynet vurderer, at disse oplysninger ikke er tilstrækkelige, kan vi efter en konkret vurdering anmode om supplerende oplysninger.

    Tilbuddenes oplysningspligt omfatter også oplysninger om eventuelle væsentlige ændringer i forhold til de oplysninger, der lå til grund for godkendelsen.

    Afgrænsning af socialtilsynets økonomiske tilsyn

    Socialtilsynet har ikke ansvar for at vurdere den enkelte borgers behov for ydelser. Dette vurderes af borgerens handlekommune, som udfører det personrettede tilsyn. Socialtilsynet tager heller ikke stilling til borgerens egenbetaling, som ikke skal fremgå af tilbuddets budgetter.

    Socialtilsynet skal ikke godkende tilbuddenes takster. Socialtilsynet skal derimod påse, at taksten reelt afspejler det serviceniveau, som det enkelte tilbud leverer – eller om der f.eks. er indeholdt uvedkommende udgifter i tilbuddets takst. Socialtilsynet har således ikke hjemmel til at vurdere, om et serviceniveau – og dermed taksten i et givent tilbud – er for høj.

    Socialtilsynet skal ikke godkende tilbuddenes regnskaber.

    Information om indholdet i det økonomiske tilsyn

    I de grønne faner nedenfor kan du læse mere om de enkelte elementer i socialtilsynets økonomiske tilsyn.

    Information til tilbud om frister for indberetning

    I de gule bokse nederst på siden har vi har samlet en række informationer til tilbud om frister for indberetning af budgetter og årsrapporter. Her kan tilbud også orientere sig om de indholdsmæssige krav til indberetningerne.

    Alle godkendte tilbud skal hvert år indberette et årsbudget til socialtilsynet via Tilbudsportalen, jf. § 16 i lov om socialtilsyn.

    Årsbudgettet skal udarbejdes med udgangspunkt i grundlaget for tilbuddets beregning af takster, jf. § 2 i bekendtgørelse om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner. Private tilbud, som indgår i en koncern eller en koncernlignende konstruktion, skal tillige udfylde en koncernnote i budgettet.

    Socialtilsynet godkender det enkelte tilbuds budget, hvis følgende tre forhold er opfyldt, jf. § 11 b, stk. 1, nr. 1-3 i lov om socialtilsyn:

    1. Årsbudgettet sikrer den nødvendige sammenhæng mellem den faglige indsats og de afsatte økonomiske ressourcer.
    2. Årsbudgettet indeholder ikke udgifter uvedkommende for tilbuddets virksomhed.
    3. Årsbudgettet giver mulighed for ansvarlig forvaltning af offentlige midler.

    Socialtilsynet afviser tilbuddets budget, hvis det ikke opfylder kravene til godkendelse. Hvis et tilbuds budget afvises, informerer vi tilbuddet om årsagerne til afvisningen, og hvad der skal til for at budgettet kan godkendes.

    Frister i budgetgodkendelsesprocessen

    Tilbuddene skal overholde følgende frister for indberetning af årsbudgetter:

    • 1. oktober for private tilbud
    • 15. november for offentlige tilbud og private tilbud med driftsaftale

    Socialtilsynet skal overholde følgende frister for behandling af tilbuddenes årsbudgetter:

    • Budgetter, der er indberettet inden den 1. oktober, skal være godkendt af socialtilsynet senest den 1. januar med mindre konkrete forhold gør, at det er ikke er muligt.
    • Budgetter, der er indberettet mellem den 1. oktober og den 15. november, skal være godkendt af socialtilsynet senest 1. april med mindre konkrete forhold gør, at det er ikke er muligt.

    Alle godkendte tilbud skal hvert år indberette en årsrapport til socialtilsynet via Tilbudsportalen, jf. § 14 i bekendtgørelse om socialtilsyn.

    Private tilbud skal derudover hvert år indsende et revideret årsregnskab med tilhørende revisionspåtegning og revisionsprotokol efter revisionens afslutning, jf. § 10 i bekendtgørelse om revision af regnskaber for private tilbud, foreninger og private virksomheder omfattet af lov om socialtilsyn.

    Kommunale og regionale driftsherrer skal indsende den kommunale eller regionale revisionsberetning om revisionen af deres regnskab.

    Materialet skal sendes til socialtilsynets hovedadresse (socialtilsyn@frederiksberg.dk).

    Indberetning af årsregnskab, revisionsprotokollat og nøgletal – frister og vejledning

    Alle tilbud skal udarbejde årsrapport (nøgletal), som skal indberettes på Tilbudsportalen under fanen ”Årsrapporter” senest den 1. maj for offentlige tilbud og senest 1. juli for private tilbud.

    Årsrapporten består af en række økonomiske nøgletal, som beregnes på baggrund af det seneste revisorgodkendte årsregnskab. På tilbudsportalens indberetningsside fremgår en mere konkret beskrivelse af de enkelte nøgletal. Her kan man også finde et hjælpeværktøj til at beregne nøgletallene.

    Du kan finde en guide til beregning af årsrapportnøgletal til Tilbudsportalen for tilbud på denne side.

    Private tilbud skal desuden indsende et revideret årsregnskab med tilhørende revisionspåtegning og revisionsprotokol umiddelbart efter færdiggørelsen af revisionen. Årsregnskabet skal sendes til socialtilsynets hovedadresse (socialtilsyn@frederiksberg.dk). Når årsregnskabet er indsendt, modtager tilbuddet en kvittering for modtagelsen.

    Årsregnskabet skal være revideret af en godkendt revisor, som også skal sikre, at nøgletallene i årsrapporten er i overensstemmelse med regnskabet. Revisionen skal udarbejdes med udgangspunkt i bekendtgørelse om revision af regnskaber for private tilbud, foreninger og private virksomheder omfattet af lov om socialtilsyn. Heraf fremgår det blandt andet, at revisionen skal forholde sig til: 

    • Om udgifter til husleje er på markedsniveau
    • Størrelsen på bestyrelseshonorarer
    • Prisen / priserne på samhandel mellem koncernforbundne virksomheder

    Revisor skal løbende orientere socialtilsynet, hvis revisor konstaterer forhold, som giver anledning til usikkerhed om tilbuddets fortsatte drift.

    Socialtilsynet har udarbejdet to tjeklister til henholdsvis de private og de kommunale/regionale botilbud, som tilbuddene bedes videreformidle til jeres revisorer. Tjeklisterne fremgår under Dokumenter.

    Du kan læse mere om kravene til revisionen af tilbuddenes regnskab i bekendtgørelse om revision af regnskaber for private tilbud omfattet af lov om socialtilsyn.

    Socialtilsyn Hovedstaden har desuden udarbejdet informationsbrev til private revisorer vedr. indberetning af årsregnskab og protokollat. Læs mere i brevet under dokumenter nederst på siden.

    Socialtilsynets behandling af årsrapport og årsregnskab

    Som udgangspunkt lægger socialtilsynet revisors vurdering til grund for vurderingen af tilbuddets økonomi. Hvis ikke årsregnskabet er tilstrækkeligt i forhold til at belyse, om tilbuddet har den fornødne økonomiske kvalitet, kan socialtilsynet indhente supplerende oplysninger hos tilbuddet, driftsherren eller revisor.

    Socialtilsynet er fondsmyndighed, når et tilbud oprettet som fond er godkendt efter socialtilsynslovens § 5, stk. 1 som værende lovligt etableret som fond. I så fald vil fonden være undtaget fra fondsloven og erhvervslovsfonden og i stedet omfattet af socialtilsynslovens § 15. Dette er for at sikre, at der kun er én myndighed, som fører tilsyn med fonden.

    Godkendelse og driftstilsyn med fonde

    Socialtilsynets fondstilsyn omfatter, om fondens økonomiske dispositioner er i overensstemmelse med fondsvedtægterne og med grundlaget for godkendelsen, og om fonden efterlever lovgivningens krav og regnskabserlæggelse og revision.

    Socialtilsynet fører tilsyn og økonomisk kontrol med fonden for at sikre, at fondens midler anvendes i overensstemmelse med fondens vedtægt, som er udtryk for stifters vilje. Dette angår bl.a.:

    • at fondens bestyrelse bevarer sin uafhængighed i forhold til fondens leder og stifter
    • at fondens aktiviteter er inden for fondens formål
    • at eventuel samhandel med stifter sker på markedsvilkår
    • at fondens midler i tilfælde af ophør uddeles inden for fondens formål

    Tilbud, der er oprettet som fonde, er forpligtet til af egen drift eller efter anmodning fra socialtilsynet at give socialtilsynet de oplysninger, der er nødvendige for, at socialtilsynet kan varetage sit særlige fondstilsyn.

    Tilbud skal altid søge socialtilsynet om at godkende fondsvedtægter, ændringer af vedtægtsbestemmelser og ekstraordinære dispositioner samt sammenlægning eller ophør af fonde.

    Civilstyrelsen er permutationsmyndighed og skal godkende væsentlige vedtægtsændringer efter socialtilsynets forudgående godkendelse. Vedtægtsændringer om formål og uddeling vil altid anses som væsentlige. Civilstyrelsen skal endvidere godkende sammenlægning og ophør af fonde.

    Socialtilsyn Hovedstaden har i samarbejde med Lundgrens udarbejdet en pjece om socialtilsynets fondstilsyn. Her kan du læse mere uddybende om socialtilsynets særlige fondstilsyn. Pjecen kan downloades under Dokumenter.

    Du kan læse mere om socialtilsynets fondstilsyn under § 15 i lov om socialtilsyn

    Særligt om tilbud efter § 109 og § 110 skal jf. § 10, stk. 2 i bekendtgørelse om Tilbudsportalen uploade en særskilt revisionspåtegning af taksterne for det enkelte tilbud inden årets start.