Socialtilsynet fører tilsyn med sociale tilbuds driftsøkonomi. Formålet med det økonomiske tilsyn er helt overordnet at sikre, at landets sociale tilbud drives økonomisk forsvarligt og i overensstemmelse med lovgivningen. Det økonomiske tilsyn skal sikre, at midlerne anvendes korrekt og til gavn for de borgere, der modtager støtte i tilbuddene.
Tilsynet med tilbuddenes økonomi sker som led i tilbuddenes godkendelse og i forbindelse med det løbende driftsorienterede tilsyn. Det er en betingelse for det enkelte tilbuds godkendelse og for opretholdelse af godkendelsen, at tilbuddet efter en samlet vurdering har den fornødne økonomiske kvalitet.
Socialtilsynet vurderer sociale tilbuds økonomiske kvalitet med afsæt i følgende tre kriterier:
- Om tilbuddet er økonomisk bæredygtigt
- Om tilbuddets økonomi giver mulighed for den fornødne kvalitet i tilbuddet i forhold til prisen og tilbuddets målgruppe
- Om der er gennemsigtighed i tilbuddets økonomi.
I forbindelse med det økonomiske tilsyn sammenholder socialtilsynet tilbuddets økonomiske forhold med den socialfaglige vurdering af tilbuddets kvalitet. Det gør vi for at vurdere, om der er sammenhæng imellem tilbuddets pris og kvalitet. Hvis vi vurderer, at tilbuddet er uforholdsmæssigt dyrt, skriver vi det i den del af tilsynsrapporten, som offentliggøres på Tilbudsportalen.
Faser i det økonomiske tilsyn
Socialtilsynets økonomiske tilsyn med sociale tilbud er inddelt i tre faser:
- Godkendelse af tilbuddenes budgetter i perioden 1. oktober til 31. marts.
- Gennemgang og kontrol af tilbuddenes årsrapporter og nøgletal i perioden 1. maj til 1. oktober.
- Løbende driftsorienteret tilsyn med tilbuddenes økonomiske kvalitet. Dette foregår hele året og sideløbende med det socialfaglige tilsyn.
Tilbuddenes ansvar
Socialtilsynet baserer vurderingen af de sociale tilbuds økonomiske kvalitet på oplysninger fra tilbuddene. Tilbuddene er derfor forpligtede til af egen drift at indberette oplysninger til brug for socialtilsynets økonomiske tilsyn.
Tilbuddene skal som minimum indberette følgende fire oplysninger til socialtilsynet:
- Årsbudget (inklusive koncernnote for tilbud, som indgår i en koncern eller en koncernlignende konstruktion)
- Årsrapport med nøgletal
- Årsregnskab og revisionspåtegning (private tilbud)
- Den kommunale eller regionale revisionsberetning (offentlige tilbud)
Hvis socialtilsynet vurderer, at disse oplysninger ikke er tilstrækkelige, kan vi efter en konkret vurdering anmode om supplerende oplysninger.
Tilbuddenes oplysningspligt omfatter også oplysninger om eventuelle væsentlige ændringer i forhold til de oplysninger, der lå til grund for godkendelsen.
Afgrænsning af socialtilsynets økonomiske tilsyn
Socialtilsynet har ikke ansvar for at vurdere den enkelte borgers behov for ydelser. Dette vurderes af borgerens handlekommune, som udfører det personrettede tilsyn. Socialtilsynet tager heller ikke stilling til borgerens egenbetaling, som ikke skal fremgå af tilbuddets budgetter.
Socialtilsynet skal ikke godkende tilbuddenes takster. Socialtilsynet skal derimod påse, at taksten reelt afspejler det serviceniveau, som det enkelte tilbud leverer – eller om der f.eks. er indeholdt uvedkommende udgifter i tilbuddets takst. Socialtilsynet har således ikke hjemmel til at vurdere, om et serviceniveau – og dermed taksten i et givent tilbud – er for høj.
Socialtilsynet skal ikke godkende tilbuddenes regnskaber.
Information om indholdet i det økonomiske tilsyn
I de grønne faner nedenfor kan du læse mere om de enkelte elementer i socialtilsynets økonomiske tilsyn.
Information til tilbud om frister for indberetning
I de gule bokse nederst på siden har vi har samlet en række informationer til tilbud om frister for indberetning af budgetter og årsrapporter. Her kan tilbud også orientere sig om de indholdsmæssige krav til indberetningerne.