Bliv godkendt som nyt tilbud
Læs om, hvordan I får godkendelse til at drive et socialt tilbud, og hvordan Socialtilsyn Hovedstadens godkendelsesproces typisk forløber
Hvilke typer sociale tilbud skal socialtilsynet godkende?
Sociale tilbud skal godkendes af socialtilsynet, hvis de er organiserede efter en eller flere af nedenstående bestemmelser:
- Børne- og ungehjem efter barnets lov § 43, stk.1, nr. 6 og stk. 3
- Botilbud efter servicelovens §§ 107, 108 og 108 a
- Krisecentre efter servicelovens § 109
- Forsorgshjem efter servicelovens § 110
- Stofmisbrugsbehandlingstilbud efter servicelovens §§ 101 og 101 a
- Botilbudslignende tilbud i form af hjælp og støtte i væsentligt omfang efter servicelovens § 85, jf. lov om socialtilsyn § 4, stk. 1, nr. 3
- Alkoholbehandlingstilbud efter sundhedslovens § 141
Skal Socialtilsyn Hovedstaden behandle ansøgningen om godkendelse?
Der er fem socialtilsyn i Danmark - ét i hver region. To forhold har betydning for, om det er Socialtilsyn Hovedstaden, der skal godkende et nyt tilbud:
- Tilbuddets beliggenhed. Hvis det sociale tilbud, I ønsker at etablere, er beliggende i en af kommunerne i Region Hovedstaden eller i Holbæk kommune, skal Socialtilsyn Hovedstaden godkende tilbuddet. Tilbud, som er beliggende i Frederiksberg Kommune, skal dog godkendes af Socialtilsyn Syd. Det skyldes, at Frederiksberg Kommune, som drifter Socialtilsyn Hovedstaden, ikke må føre tilsyn med eller godkende nye tilbud i egen kommune.
- Tilbuddets ejerforhold. Hvis tilbuddet indgår i en koncern eller en koncernlignende konstruktion med hovedadresse i Region Sjælland eller Region Hovedstaden, skal Socialtilsyn Hovedstaden godkende tilbuddet.
Deltag i et informationsmøde inden ansøgning om godkendelse
Socialtilsyn Hovedstaden tilbyder jer at deltage på et uforpligtende informationsmøde, inden I sender jeres ansøgning. Vi anbefaler, at I benytter jer af dette tilbud. Det er vores erfaring, at det giver bedre ansøgninger.
På informationsmødet vil vi fortælle mere om godkendelsesprocessen, og der vil være mulighed for, at I og andre ansøgere kan stille spørgsmål. Inden I deltager på et informationsmøde, skal I have læst det, vi skriver her på siden om godkendelsesprocessen, og hvad der kræves for at blive godkendt. På den måde får I det største udbytte af informationsmødet. I må også gerne være så langt, at I er klar til at udfylde jeres ansøgning på Tilbudsportalen.
Der afholdes informationsmøde en gang om måneden. I kan både deltage fysisk på mødet, som afholdes på Frederiksberg Rådhus, og online via Teams.
Datoer for kommende informationsmøder:
- Tirsdag d. 28. januar 2025 kl. 15:30-17:00
- Torsdag d. 27. februar 2025 kl. 15:00-16:30
I kan tilmelde jer ved at skrive til socialtilsynnygodk@frederiksberg.dk hvor I gerne må oplyse følgende:
- Navn på tilbud og ansøger
- Tilbudstype
- Hvilket informationsmøde (dato)
- Hvem der deltager
- Om I vil deltage fysisk eller online.
Et godkendelsesforløb består overordnet af disse ti trin:
Inden I indsender jeres ansøgning:
1. Sæt jer ind i krav til godkendelse: Vi anbefaler, at I orienterer jer i gældende lovgivning, inden I tager kontakt til os. Se links til gældende lovgivning på Socialtilsyn Hovedstadens hjemmeside.
Vi anbefaler også, at I orienterer jer i teksten nedenfor, hvor I kan finde information om godkendelsesprocessen, og hvad I skal have forberedt forud for, at I kan sende en ansøgning om godkendelse. Læs mere i fanen ”Inden I indsender jeres ansøgning” nedenfor. Orientér jer også gerne i det obligatoriske budgetskema, som skal benyttes ved ansøgning, og som kan findes på Tilbudsportalen under fanen "Budget". I kan også finde budgetskemaet under "Dokumenter" på denne side.
2. Deltag i informationsmøde med socialtilsynet: Socialtilsyn Hovedstaden tilbyder - og anbefaler jer - at deltage i et informationsmøde, inden I ansøger om godkendelse. Her informerer vi jer om ansøgningsprocessen og om, hvad vi lægger vægt på med hensyn til målgruppeafgrænsning, metodeafgrænsning, faglige kompetencer, fysiske rammer og ledelseskompetencer mv. Vi anbefaler, at I som forberedelse til mødet sikrer jer, at I har taget stilling til følgende fire forhold:
- Tilbuddets målgruppe
- Tilbudstypen, dvs. hvilke(n) paragraf(fer), jeres tilbud skal organiseres efter
- Tilbuddets metoder og faglige tilgang
- Tilbuddets fysiske rammer
Der afholdes informationsmøde en gang om måneden. I kan tilmelde jer ved at skrive til socialtilsynnygodk@frederiksberg.dk. Se datoer for kommende møder ovenfor.
3. Tænkepause: Efter informationsmødet opfordrer vi jer til at gå hjem og overveje, om I fortsat ønsker at ansøge om at blive godkendt som et nyt socialt tilbud, og hvad der evt. skal afklares, før I ansøger.
Når I skal indsende jeres ansøgning:
4. Indsend jeres ansøgning via Tilbudsportalen: Hvis I beslutter jer for at ansøge om at blive godkendt som nyt socialt tilbud, skal I sende jeres ansøgning via Tilbudsportalen. Ansøgningen vil herefter blive sendt til Socialtilsyn Hovedstaden. Vi gør opmærksom på, at hvis vi træffer afgørelse om at godkende jeres tilbud, skal I være klar til at indskrive borgere umiddelbart efter, at I har modtaget afgørelsen. I skal derfor først indsende jeres ansøgning, når alle formalia omkring jeres tilbud er på plads, herunder fx godkendelser fra andre myndigheder. Læs mere under fanen "Når I skal indsende jeres ansøgning" nedenfor.
5. Indbetal takst til socialtilsynet: Efter at I har indsendt jeres ansøgning, modtager I en fakturaopkrævning på taksten for, at Socialtilsyn Hovedstaden behandler jeres ansøgning om at blive godkendt. Socialtilsyn Hovedstaden går først i gang med at behandle jeres ansøgning, når I har indbetalt taksten.
Socialtilsynets behandling af jeres ansøgning:
6. Socialtilsynet gennemgår ansøgningen og indhenter supplerende oplysninger: Socialtilsyn Hovedstaden gennemgår jeres ansøgning og indhenter supplerende oplysninger til brug for vores behandling af ansøgningen. Når oplysningerne er fyldestgørende, aftaler vi en dato for et tilsynsbesøg. Læs mere under fanen "Socialtilsynets behandling af jeres ansøgning" nedenfor.
7. Socialtilsynet aflægger besøg i tilbuddet: Vi aflægger tilsynsbesøg i tilbuddet. Vi besigtiger de fysiske rammer og interviewer ansøger(e) og andre relevante personer. På tilsynsbesøget har vi fokus på alle temaer i den kvalitetsmodel, som danner ramme om socialtilsynenes kvalitetsvurdering af tilbud. På tilsynsbesøget skal I sandsynliggøre, at I kan skabe den nødvendige kvalitet i tilbuddet inden for alle kvalitetsmodellens temaer. I kan finde informationer om kvalitetsmodellen via linket øverst til højre på denne side.
8. Socialtilsynet udarbejder tilsynsrapport og påtænkt afgørelse: Efter tilsynsbesøget udarbejder vi en tilsynsrapport på baggrund af hele kvalitetsmodellen. I tilsynsrapporten vurderer vi, om tilbuddet kan blive godkendt som nyt socialt tilbud. Vi udarbejder også en påtænkt afgørelse om godkendelse eller afslag på godkendelse. Vi sender tilsynsrapporten og den påtænkte afgørelse i henholdsvis faktuel høring og partshøring hos jer.
9. Afgiv eventuelt høringssvar: Hvis I mener, at der er faktuelle oplysninger i tilsynsrapporten, som er forkerte, kan I indsende et høringssvar til Socialtilsyn Hovedstaden. I kan også sende et partshøringssvar om den påtænkte afgørelse.
10. Socialtilsynet træffer afgørelse: Når høringsfristen er overstået, tilretter vi tilsynsrapport og påtænkt afgørelse i forhold til jeres eventuelle høringssvar. Herefter træffer vi afgørelse om, hvorvidt tilbuddet kan godkendes. Afgørelsen bliver sendt til jer sammen med den endelige tilsynsrapport. Hvis vi har truffet afgørelse om at godkende jeres tilbud, vil det herefter blive offentligt tilgængeligt på Tilbudsportalen.
Her kan I læse om, hvad der skal til for at blive godkendt som socialt tilbud, og hvilke overvejelser I bør gøre jer, inden I indsender en ansøgning om godkendelse af et socialt tilbud.
Hvilken lovgivning er relevant for godkendelse af et socialt tilbud?
Vi anbefaler, at I orienterer jer i gældende lovgivning, som både er relevant for godkendelse og drift af sociale tilbud, herunder:
- Lov om socialtilsyn
- Bekendtgørelse om socialtilsyn
- Vejledning om socialtilsyn
- Bekendtgørelse om Tilbudsportalen
- Lov om social service (tilbud målrettet voksne)
- Barnets lov (tilbud målrettet børn og unge)
Se links til gældende lovgivning på denne side.
Hvad er afgørende for, at et tilbud kan godkendes?
Socialtilsynets godkendelse af sociale tilbud skal som minimum omfatte følgende fem forhold, jf. lov om socialtilsyn § 5, stk. 2:
- Tilbuddets adresse og fysiske rammer
- Antallet af pladser i tilbuddet
- Tilbuddets målgruppe
- Tilbudstype
- Tilbuddets ydelser
Socialtilsyn Hovedstaden træffer afgørelse om godkendelse af eller afslag på godkendelse af ansøgninger på baggrund af en socialfaglig, økonomisk og juridisk vurdering af, om tilbuddet samlet set opfylder betingelserne for godkendelse.
Vi foretager vores vurdering med udgangspunkt i en kvalitetsmodel, som består af følgende syv temaer:
- Uddannelse og beskæftigelse
- Selvstændighed og relationer
- Målgrupper, metoder og resultater
- Sundhed og trivsel
- Organisation og ledelse
- Kompetencer
- Fysiske rammer
Hvert tema er konkretiseret i et antal kvalitetskriterier. Kriterierne er konkrete mål for indsatsen i tilbuddene. For hvert kriterium er der fastlagt en eller flere kvalitetsindikatorer. Det er en forudsætning for at opnå godkendelse, at I som tilbud kan sandsynliggøre over for socialtilsynet, at alle indikatorer i kvalitetsmodellen forventes at blive opfyldt ved driftsstart. I kan læse mere om kvalitetsmodellen via linket øverst til højre på denne side.
Vi foretager vores vurdering af tilbuddets økonomi ud fra følgende tre spørgsmål:
- Er tilbuddets økonomi tilstrækkelig gennemsigtig?
- Er der sammenhæng mellem tilbuddets økonomi og kvaliteten i tilbuddet?
- Er tilbuddets økonomi bæredygtig?
Tilbuddets økonomi indgår på lige fod med de syv temaer i kvalitetsmodellen, når socialtilsynet træffer afgørelse om, hvorvidt jeres tilbud kan godkendes.
Hvordan kan I forberede jer til ansøgningsprocessen?
Før I kontakter Socialtilsyn Hovedstaden, anbefaler vi jer at gennemgå forberedelsesskemaet, som findes nederst på siden under "Dokumenter". Her skal I forholde jer til, hvordan I vil sikre, at jeres tilbud opfylder de syv temaer og de underliggende kriterier og indikatorer i kvalitetsmodellen. På den måde kan I forberede jer på, hvad Socialtilsyn Hovedstaden vil spørge ind til i forbindelse med behandling af jeres ansøgning.
Vi anbefaler også, at I udarbejder et budget for tilbuddet. Budgettet skal behandles og godkendes af socialtilsynet, og socialtilsynets godkendelse af budgettet er en forudsætning for, at tilbuddet kan blive godkendt. I kan finde Social- og Boligstyrelsens budgetskema på Tilbudsportalen under fanen "Budget". I kan også finde budgetskemaet på denne side.
Tjekliste inden I ansøger
Ved ansøgning om godkendelse af et socialt tilbud skal I leve op til disse ti krav:
- CVR-nr. I skal være etableret som selskab med et CVR-nummer.
- Sikker post. I skal have oprettet en sikker post-løsning.
- Målgruppe, formål, tilgang og metoder. I skal kunne beskrive den ønskede målgruppe, formålet med indsatsen og de valgte faglige tilgange og metoder.
- Fysiske rammer. I skal have fundet en egnet fysisk ramme og I skal have sikret jer, at I har de nødvendige godkendelser fra beliggenhedskommunen til at drive tilbud på den pågældende lokalitet (se faktaboks nederst på siden).
- Ledelse. I skal kunne redegøre for den ledelsesmæssige organisering og de kompetencer, ledelsen (og evt. bestyrelsen) er i besiddelse af (se faktaboks).
- Medarbejderkompetencer. I skal have gjort jer grundige overvejelser om de medarbejderkompetencer, der skal være til stede i tilbuddet for at matche formålet med indsatsen og målgruppens behov (se faktaboks)
- Normering. I skal kunne beskrive den forventede normering i tilbuddet.
- Budget. I skal have udarbejdet et budget for tilbuddets drift.
- Bestyrelse. I skal have udpeget en bestyrelse, hvis der er tale om et privat tilbud.
- Vedtægter. I skal have udarbejdet vedtægter, hvis der er tale om et privat tilbud.
Her kan I læse om, hvordan I indsender jeres ansøgning og om vilkårene for opkrævning af takst for socialtilsynets behandling af jeres ansøgning.
Hvordan ansøger I om godkendelse af et nyt socialt tilbud?
Ansøgning om nygodkendelse af et socialt tilbud foregår via et digitalt ansøgningsskema på Tilbudsportalen. På Tilbudsportalen vil I blive bedt om to ting:
For det første vil I blive bedt om at besvare en række spørgsmål, som I skal have afklaret, inden I ansøger. Til Bekendtgørelse om Tilbudsportalen hører et Bilag 1, hvor I kan se, hvilke oplysninger I skal have klar for at kunne udfylde ansøgningsskemaet.
For det andet vil I blive bedt om at uploade et budget for tilbuddets drift. Det er vigtigt, at I benytter Social- og Boligstyrelsens budgetskema. Hvis I indberetter et budget på et andet skema, vil jeres budget blive afvist, da der er formkrav til brug af skemaet. I kan finde Social- og Boligstyrelsens budgetskema på Tilbudsportalen under fanen "Budget". I kan også finde budgetskemaet på denne side. Vi anbefaler, at I læser budgetskemaets guide, inden I udfylder skemaet. Vær opmærksom på, at budgetskemaet både rummer en guide til private tilbud og en guide til offentlige tilbud.
Når I har ansøgt om godkendelse via Tilbudsportalen, får Socialtilsyn Hovedstaden besked, og vi vil herefter kontakte jer.
Hvis I har tekniske spørgsmål til ansøgning på Tilbudsportalen, skal de rettes til Tilbudsportalens support, som drives af Erhvervsstyrelsen. I kan finde kontaktoplysninger til Tilbudsportalens support på denne side.
Takstopkrævning
Alle, der ansøger om at blive godkendt som nyt tilbud, skal betale en takst for, at socialtilsynet behandler ansøgningen. Når I har sendt jeres ansøgning via Tilbudsportalen, vil I derfor blive opkrævet en takst via selskabets E-boks.
Socialtilsynet påbegynder først sagsbehandlingen af jeres ansøgning, når taksten er betalt. Betales taksten ikke, afslutter vi sagen.
I skal være forberedt på, at godkendelsesforløbet kan munde ud i, at socialtilsynet giver afslag på jeres ansøgning. Taksten vil blive opkrævet uanset, om socialtilsynet godkender eller giver afslag på ansøgningen. Taksten vil også blive opkrævet, selvom I vælger at trække jeres ansøgning tilbage undervejs i godkendelsesprocessen.
Hvis jeres tilbud bliver godkendt, vil I umiddelbart herefter blive opkrævet takst for det lovpligtige driftsorienterede tilsyn med sociale tilbud. Denne takst opkræves herefter én gang årligt.
I kan læse mere om takster for godkendelse og driftsorienteret tilsyn på denne side.
Hvis Socialtilsyn Hovedstaden træffer afgørelse om at godkende jeres tilbud, vil I modtage en afgørelse om godkendelse og en tilsynsrapport. Her vil I kunne læse, hvad socialtilsynet har lagt vægt på inden for hvert tema i kvalitetsmodellen og vedrørende tilbuddets økonomi.
Tilbuddet vil blive offentligt tilgængeligt på Tilbudsportalen, og herefter er I underlagt driftsorienteret tilsyn fra Socialtilsyn Hovedstaden. Det betyder, at I vil modtage et tilsyn mindst én gang årligt.
Ved de kommende driftsorienterede tilsyn vil socialtilsynet følge op på, at I efterlever jeres godkendelse og dermed leverer den kvalitet, I har sandsynliggjort ved godkendelsen.
Som godkendt tilbud har I oplysningspligt over for socialtilsynet, og I er forpligtede til løbende at orientere os, hvis der sker ændringer i tilbuddet. I forlængelse af en godkendelse skal I således holde os orienteret, hvis I undtagelsesvist ikke kan efterleve dét, I har oplyst i forbindelse med godkendelsen. Eksempelvis skal I orientere os, hvis der sker skift i tilbuddets ledelse eller bestyrelse. I skal også orientere os, hvis I modtager påbud fra andre myndigheder.
Hvis I ønsker at foretage ændringer i jeres godkendelsesramme - fx i målgruppe eller antal pladser - skal I ansøge socialtilsynet om godkendelse af en væsentlig ændring. I kan læse mere om ansøgning om væsentlig ændring på denne side.
Når et tilbud er blevet godkendt af socialtilsynet, skal tilbuddet herefter betale den almindelige tilsynstakst. Betaling skal ske fra den første måned efter, at tilbuddet er blevet godkendt.
I kan læse mere om vores tilsyn med godkendte tilbud på denne side.
Det er et krav, at tilbuddet ansøger via - og bliver oprettet på - Tilbudsportalen. Det skyldes, at et tilbud kun kan indgå i den kommunale forsyning, hvis det er registreret på Tilbudsportalen.
Tilbudsportalen driftes af staten. Det er dog socialtilsynet, som godkender det konkrete tilbud og dermed godkender jeres oplysninger på Tilbudsportalen. Jeres oplysninger bliver derfor først offentliggjort på Tilbudsportalen i det øjeblik, vi har godkendt jeres ansøgning om godkendelse.
For så vidt Socialtilsyn Hovedstadens behandling af persondata kan I læse mere på denne side.
Information om særlige forhold som har betydning for godkendelsen
Her kan du læse uddybende information om særlige forhold, som har betydning for godkendelse af sociale tilbud.
Om medarbejderkompetencer
Der er ikke lovgivningsmæssige krav til, at medarbejdere i sociale tilbud skal have specifikke uddannelser, erfaringer eller kompetencer. Derfor er det altid en konkret vurdering, når socialtilsynet træffer afgørelse, om hvorvidt den beskrevne medarbejdersammensætning besidder de fornødne kompetencer til, at tilbuddet kan opnå godkendelse.
I ansøgningsprocessen tages der udgangspunkt i kvalitetsmodellens temaer, og dermed har socialtilsynet fokus på, om medarbejdernes kompetencer matcher kompleksiteten af målgruppen og de valgte faglige tilgange og metoder.
Om ledelseskompetencer
Ligesom for medarbejdere i sociale tilbud er der ikke lovgivningsmæssige krav til, at ledelsen skal have specifikke uddannelser, erfaringer eller kompetencer. Derfor er det altid en konkret vurdering, når socialtilsynet træffer afgørelse, om hvorvidt den beskrevne ledelse besidder de fornødne kompetencer til, at tilbuddet kan opnå godkendelse.
I ansøgningsprocessen tages der udgangspunkt i kvalitetsmodellens temaer, og dermed har socialtilsynet fokus på, om ledelsens kompetencer matcher kompleksiteten af målgruppen og de valgte faglige tilgange og metoder. Socialtilsynet lægger endvidere vægt på, om den ledelsesmæssige organisering hænger sammen med tilbuddets størrelse, eventuelle antal afdelinger mv.
Det er jer som tilbud, som skal sandsynliggøre, at tilbuddet vil opnå den fornødne kvalitet i forhold til kvalitetsmodellens temaer. Det er derfor en klar fordel for jer I ansøgningsprocessen, at den person som skal være tilbuddets leder har relevant uddannelse og erfaring med målgruppen. Det er tilbuddets ledelse, som sætter rammen for tilbuddets faglighed, medarbejdernes udvikling, tilbuddets udvikling og den daglige drift. Socialtilsyn Hovedstaden vurderer på den baggrund, at det er en væsentlig forudsætning for at opnå en godkendelse til at drive et socialt tilbud, at ledelsen formår at sandsynliggøre, at tilbuddet kan drives fagligt forsvarligt. Dette indebærer blandt andet, at ledelsen kan redegøre for, hvilke kompetencer medarbejderne skal besidde.
Det er ikke et krav, at leder har gennemført en lederuddannelse, men en lederuddannelse i kombination med en relevant grunduddannelse styrker formodningen om, at leder har relevante kompetencer inden for både personaleledelse, daglig drift og økonomistyring. Hvis leder har praktisk erfaring med tilbudstypen, styrker det formodningen om, at leder vil kunne understøtte den praktiske tilrettelæggelse af hverdagen i tilbuddet.
Om fysiske rammer
Inden ansøgning om godkendelse skal I have fundet de fysiske rammer, som I ønsker at drive tilbuddet i. I skal også være i besiddelse af nødvendige dokumenter i form af huslejekontrakt, BBR-meddelelse, plantegning over fysiske rammer og dokumentation for, at ejendommen må anvendes til det ansøgte formål i henhold til bygge- og planlovgivningen. I kan overveje at lave et forbehold i lejekontrakten om, at indgåelse af kontrakt er betinget af socialtilsynets godkendelse.
Som led i behandlingen af jeres ansøgning om godkendelse skal socialtilsynet besigtige de fysiske rammer. Når vi besigtiger de fysiske rammer, vurderer vi blandt andet disse ni forhold:
- Borgernes værelser/boliger
- Fælles opholdsarealer
- Servicearealer (personalefaciliteter)
- Toilet- og badeforhold til både borgere og personale
- Køkkenfaciliteter
- Muligheder for både privatliv og socialt samvær
- Gangarealernes bredde samt eventuelle trapper
- Udearealer
- Ind- og udgangsforhold
Socialtilsynets fokus på de fysiske rammer vil afhænge af målgruppen, formålet med indsatsen og den tilbudstype, I ansøger om godkendelse til. De fysiske rammer skal understøtte arbejdet med den specifikke målgruppe.
Der er ikke lovgivningsmæssige krav til, at borgernes værelser/boliger, fællesarealer eller andet skal være et specifikt antal kvadratmeter. Det er derfor til enhver tid en konkret vurdering, om de fysiske rammer kan imødekomme målgruppens behov.
I voksentilbud har vi en skærpet opmærksomhed på borgernes ret til at leve et selvstændigt hverdagsliv - eksempelvis på borgernes mulighed for at have et socialt liv i boligen.
I længerevarende botilbud skal der som udgangspunkt være selvstændigt toilet og bad, og der skal være adgang til køkken. Dette følger af Ankestyrelsens principmeddelelse 97-17.
I midlertidige botilbud kan borgerne som udgangspunkt dele badeværelse. Antallet af badeværelser pr. borger i tilbuddet afhænger af antal pladser og målgruppens behov.
De fysiske rammer skal generelt understøtte indsatsen, og det kan eksempelvis betyde, at socialtilsynet vil anfægte, hvis borgere ikke har mulighed for ADL-træning i de fysiske rammer.
Socialtilsynet tilpasser løbende sin praksis efter Ankestyrelsens praksis. Vi vil derfor anbefale jer at undersøge krav til fysiske rammer på Ankestyrelsens hjemmeside under ”Principmeddelelser”.
Krav til specifikke tilbudstyper
Der gælder som udgangspunkt de samme krav til godkendelse uanset tilbudstype. Der gælder dog særlige krav til enkelte tilbudstyper.
Særligt for botilbudslignende tilbud
Botilbudslignende tilbud er tilbud, som ikke er oprettet efter servicelovens bestemmelser om midlertidige og længerevarende botilbud, men som kan sidestilles med sådanne tilbud.
Der er fire kriterier, der alle skal opfyldes, før man er at betragte som et botilbudslignende tilbud. Kriterierne skal være opfyldt generelt, og ikke kun for enkelte beboere.
- Bolig. Hjælpen skal ydes til beboere i plejeboliger eller lignende boformer, dog ikke friplejeboliger. Der kan eksempelvis være tale om plejehjem og beskyttede boliger jf. servicelovens § 192, plejeboliger omfattet af lov om almene boliger eller boliger omfattet af lov om boliger.
- Servicearealer og fast personale. Hjælpen skal udgå fra servicearealer knyttet til boligerne og skal ydes af et fast ansat personale. Servicearealer er arealer, hvor der ydes omsorgs- og servicefunktioner, der ikke normalt foregår i borgerens egen bolig.
- Støtte. Tilbuddet til beboerne skal generelt omfatte støtte efter servicelovens § 85 i væsentligt omfang - eventuelt kombineret med hjælp og støtte efter servicelovens §§ 83, 84, 86, 87, 97 og 98. Det er som udgangspunkt disse typer af støtte, der gør, at tilbuddet kan sidestilles med et midlertidigt og længerevarende botilbud. Omfanget af støtte efter § 85 er med til at afgrænse botilbudslignende tilbud fra andre tilbud - typisk på ældreområdet - som ikke er omfattet af socialtilsynets tilsyn.
- Målgruppe. Tilbuddets målgruppe er personer, der har ophold i boligen på grund af nedsat fysisk eller psykiskfunktionsevne eller særlige sociale problemer. Tilbuddets målgruppe skal således generelt være at sidestille med målgruppen for midlertidige og længerevarende tilbud.
Særligt for alkoholbehandlingstilbud efter sundhedslovens § 141
Før I kan blive godkendt som alkoholbehandlingstilbud, er det et krav, at I har mindst én samarbejdsaftale med en kommune. Samarbejdsaftalen skal være skriftlig.
Socialtilsynet vurderer ikke de nærmere aftalevilkår og kan ikke vejlede om aftalens indhold, da dette er et mellemværende mellem tilbud og kommune.
Kontakt Socialtilsyn Hovedstaden og tilmeld jer et informationsmøde om godkendelsesprocessen
Skriv til socialtilsynnygodk@frederiksberg.dk
Her kan I læse om, hvordan socialtilsynet behandler jeres ansøgning, og hvilken sagsbehandlingstid I kan forvente.
Hvad sker der, når I har indsendt jeres ansøgning?
Når I har indsendt jeres ansøgning via Tilbudsportalen, påbegynder vi vores behandling af ansøgningen. Vi starter med at gennemgå jeres ansøgning og vurdere, om ansøgningen er tilstrækkeligt oplyst, eller om der er brug for, at I indsender supplerende oplysninger til os. Som regel vil der være behov for, at ansøger indsender supplerende oplysninger. Det kan for eksempel være organisationsdiagram, ledelsesinstruks eller erhvervslejekontrakt.
Når vi har gennemgået ansøgningen og de supplerende oplysninger, aflægger vi et besøg i jeres tilbud. Her besigtiger vi de fysiske rammer og interviewer ansøger(e) og andre relevante personer. Tilsynsbesøget vil typisk vare fire til seks timer.
På baggrund af jeres ansøgning og de informationer, vi har indhentet via tilsynsbesøg, interview og skriftlige dokumenter, udarbejder vi en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten omfatter en vurdering af tilbuddets forudsætninger for og forventede evne til at opfylde kvalitetsmodellens indikatorer og kriterier inden for hvert af de syv temaer i kvalitetsmodellen. I tilsynsrapporten vurderer vi, om tilbuddet kan blive godkendt som nyt socialt tilbud.
Vi sender tilsynsrapporten i faktuel høring hos jer. Herefter har I mulighed for at sende et høringssvar til os, hvis I mener, at der er faktuelle fejl i tilsynsrapporten.
Vi sender den påtænkte afgørelse om godkendelse eller afslag på godkendelse i partshøring hos jer. Herefter har I mulighed for at sende et høringssvar til os.
Vi indarbejder jeres eventuelle høringssvar i tilsynsrapport og afgørelse og udarbejder herefter en endelig afgørelse om enten godkendelse, godkendelse med vilkår eller afslag på godkendelse af jeres ansøgning. Derefter sender vi tilsynsrapporten og afgørelsen til jer.
Hvis vi har truffet afgørelse om godkendelse med vilkår eller om afslag på godkendelse, har I mulighed for at klage over vores afgørelse.
Hvem behandler jeres ansøgning?
Jeres ansøgning vil så vidt muligt blive behandlet af de samme tilsynskonsulenter, som I har holdt informationsmøde med i starten af ansøgningsprocessen.
Hvis der er tale om et privat tilbud, vil jeres vedtægter blive behandlet af en jurist.
Jeres budget og evt. lejekontrakt vil blive behandlet af en økonomikonsulent.
I kan forvente, at vi vil tage kontakt til jer løbende i forbindelse med, at vi behandler jeres ansøgning.
Hvilken sagsbehandlingstid kan I forvente?
Vores gennemsnitlige sagsbehandlingstid på behandling af ansøgninger om godkendelse er ca. tre måneder fra det tidspunkt, godkendelsestaksten er betalt.
Sagsbehandlingstiden kan blive forlænget, hvis I undervejs ønsker at foretage væsentlige ændringer i jeres ansøgning. I nogle tilfælde kan vi vurdere, at de ændringer, I ønsker at foretage i jeres ansøgning, er så markante, at der skal ansøges om godkendelse på ny. I disse tilfælde afsluttes den igangværende sag. Det kan eksempelvis være, hvis der undervejs ønskes en helt ny målgruppe, ny ledelse, nye fysiske rammer, eller andre ændringer, der kræver, at store dele af ansøgningsprocessen skal gå om.
Sagsbehandlingstiden kan også blive forlænget, hvis I er længe om at fremsende de oplysninger, vi efterspørger. Hvis der undervejs i vores behandling af jeres ansøgning opstår situationer, hvor processen går i stå, kan det i yderste konsekvens betyde, at Socialtilsyn Hovedstaden ikke kan behandle ansøgningen og må give afslag med henvisning til, at sagen ikke kan oplyses i tilstrækkelig grad. I sådanne tilfælde vil I kunne ansøge på ny.